Wednesday, June 24, 2009

Mari Kita Layan Blues


GAMBAR 1

GAMBAR 2


Kali ni aku mau bercerita ckit pasal gitar iaitu tujuan asal aku buka blog ni hahaha. Kepada member2 yang sdg follow blog ni, aku mau bawa kamu layan blues dgn gitar kamu... sambil syok sendiri menggulung gitar la konon2 nya, pada masa yg sama kita prektis the basic picking iaitu the ultimate picking hahaha. bkn ultimate picking, alternate picking sebenarnya. "Apa tu alternate picking?" Encik po bertanya kepada aku. hahaha ok kawan2, alternate picking tu adalah kunci utama yg memboleh kan seorg gitarist menggoreng mahupun menggulung gitar dia sampai terbakar maksud aku dpt main dgn laju la hahaha! Gila, org pki lighter bh membakar, tp kalau gitaris dia pakai gulung ja pun bleh membakar pasal org putih ckp "he's on fire!". "Jay, camna ko buat tu alternate picking, dr mana ko blajar tu?" c cinoi tny sama aku. Pacik ku c Paul Gilbert yg ajar ni hehe. Senang jak tu, cara dia ialah dgn membiasa kan diri memetik 1 string gitar ke bawah dan ke atas. Contohnya cam kita main satu lick senang la di gitar, iaitu 3 note do re mi pada satu string. waktu kita petik do tu, kita petik ke bawah, kemudian re tu ke atas kemudian mi tu ke bawah blik, pas tu re balik kita petik ke atas dan do ke bawah.

contoh:

C D E D C
^ v ^ v ^

^ - petik ke bwh
v - petik ke atas

cuba kamu try test ni.

OK skg kita berbalik kepada gambar yg aku lukis d atas tu. Gambar kedua tu chord2 yg basic utk kita layan blues.

Ni dia chord progression dia:

A7 D7 A7 E7 A7 D7 A7 E7 A7
4 4 4 4 4 4 2 2 4 } bilangan tepuk

tym member kita men chord progression di atas ni, kita plak main Scale dlm gambar pertama tu iaitu scale Pentatonic A minor. petik yg kuning dulu pada string E kemudian yg kaler oren. begitu juga pada string seterusnya. ingat, kalau petik tu pakai la alternate picking.

lepas suda master tu, try la wat pattern2 lick sendiri untuk mencantikkan lagi sound gulungan gitar kamu yeee. selamat mencuba hehehe.

2 comments:

  1. weoi om!!klu pn ngajar blus 2 jgn la syok sndri.. ouraida!!

    ReplyDelete
  2. dr mana lg om putih ni dapat link blog aku nih? kacau la lu....

    ReplyDelete

Comment in tune please~